Évfordulók február 7-én

2016.02.06 18:06

1386. február 7-én követtek el merényletet II. (Kis) Károly ellen. A mindössze 39 napot uralkodó Károly senkinek sem volt szimpatikus az udvarban, egy kisebb pártviszálynak köszönhette, hogy rövid időre a trónra kerülhetett. Február 7-én a királynék átcsalták a lakosztályukba, ahol Forgács Balázs leszúrta. A Thuróczy-krónika így mutatja be az esetet: „Károly bár iszonyatos sebet kapott, nem esett el, hanem fölkelvén arról a szerencsétlen helyről, ahol ült, lassú és ingadozó léptekkel elindult, a padlón hosszú vérnyomokat hagyva betegen a hálószobájába ment, ahonnan egészségesen jött le" Ezután Károlyt Visegrádra szállították, "ahol sebére mérgezett orvosságot tettek, torkát fojtogatták, s minthogy a légcsöve elzáródott, szomorúan végezte életét."
 

1613. február 7-én koronázták orosz cárrá Mihail Romanovot. I. Mihály egy rendkívül zavaros időszak végén került a trónra, amely IV. (Rettenetes) Iván halálával vette kezdetét. Egyben ő volt a megalapítója a Romanov dinasztiának, amely egészen az 1917-es szovjet hatalomátvételig uralkodott.

 

1992. február 7-én írták alá Maastrichtban az Európai Közösség tagjai a Szerződés az Európai Unióról című okmányt, amely a következő év november 1-én lépett hatályba. A Szerződéssel alakult meg hivatalosan az Európai Unió, amelyhez hazánk 11 évvel később csatlakozott. 

 

Sásdi Tamás